plakát: etikett és táncelmélet - angol és lengyel nyelven - grafika: Czarli Bajka (PDF A1)
TÁNCELMÉLET A ’TÁNCHÁZBAN
MOLDVAI CSÁNGÓ TÁNC - ELMÉLET, ALAPOK: Alapvető tudnivalók, hogy a többiekkel együtt, egységben, jobban táncoljunk.
- „Közös tudatú, összeforrt felsőtestű élőlény, sok lábbal”
Körtáncban együtt kell mozogjunk, jól tartani egymást állandó távolságban, hogy úgy érezzük végül, mintha egyek lennénk. A kör mentén haladó páros táncoknál is úgy kell viselkedjünk, mintha együtt léteznénk. (A páros tánc is hasonló, sőt a körmentén forgó párokat is egy láthatatlan kapocs tartja össze.) - Kéztartás
„Kezes” fogásnál vállmagasságban, némi erővel tartjuk egymást, mint erős parasztemberek, legények, lányok, nem lankadt-puhányan, iskolapadban élő városiként. A fiú tartja a lány kezét, a lány kicsit-finoman ráterhel. A lány nem szorítja a fiú kezét hüvelykujjal, szabadon hagyja. Vállfogásnál a vállat fogjuk, ne a felkart, tartsuk a szomszédot, de ne tépjük. Páros forgásnál a lány a fiú felkarját fogja, és a forgó erő felét ő tartja meg. Itt a forgáshoz közel kell állni egymáshoz. - Le-fel mozgás, lépés
A test és a kéz mozgása függőlegesen finom, nem túlzott, de lendületes. Lépjük ki a lépéseket, ne spóroljuk el, mert elvész a tánc közben. A lépéseknek energiája, súlya legyen (és ne pattogjunk). - A körtánc mérete
Kis körben könnyebb is táncolni és barátságosabb is. Ne alkossunk koncentrikus köröket, ahol már nem látjuk a szemben táncoló szemét, hanem több kis kört. Tizenkét fő már osztódhat kétszer hatra. - Kinek a lépését kövessük körtáncban?
Általában van egy tekintélyes jó táncos, vagy táncmester, akire a táncban régen is hallgattak. Ma a tánctanár lépését kövessük, hogy a kör egységesen mozogjon.
ÉRDEKESSÉGEK A MOLDVAI CSÁNGÓ TÁNCOK KÉZFOGÁSAIRÓL (rajzokkal)
- Kezes tánc, kézfogás
A vállmagasságban lévő kezeken (lejjebb lévő könyökökön) át halad végeredményben vízszintesen a kört tartó erő. Ebben a táncban nincs komoly (széthúzó) erő, így ez a kézfogás tökéletes. Az erőt egy kéz veszi fel. - Szerba, vállfogás
Vállmagasságban, egyenesre nyújtott kezeken kapcsolódnak a táncosok. Ebben a táncban a vízszintes erő, ha jól táncolják, inkább nyomás, mintsem húzás, amit az egymás melletti két kéz kettős erővel vesz fel, a vállaknál, nyaknál támaszkodva ideálisan. (Mai magyarországi táncházakban gyakori, hogy nagy körökben, főleg ha egyre kevesebben akarják az egyre több bent táncoló párt körültáncolni, és még futni is kezdenek, egyre nagyobb húzóerő lép fel, ami egymás felkarját, alkarját, ruháját, bőrét tépő táncosokat eredményez.) A táncosok körének teljesen egybeálló felső vállrészével szemben a teljes alsóbb testrész szabadon mozog, figurázik. - Öves fogás hagyományos módon, övfogással (széles csángó övvel)
A bő két méter hosszú, kb. 15 cm széles vastag háziszőttes öv (800gr/m2) többszöri szoros körültekeréssel kerül a derékra. Ezt négy ujjat mögé bedugva, jól megfogva a szomszéd táncos épp a test tömegének közepénél szilárdan tartható, mozgatható. A táncosok között két kéz dupla erősségű tartást eredményez, a váll-derék irány miatt X alakú, merev rácsostartó-szerű erőviszony alakul ki, mely a felsőtesteket válltól derékig összerögzíti, csak a láb mozog szabadon, a kör közösségi mozgásától függetlenül. - Öves fogás másképp, öv nélkül, hátsó keresztfogással
Mindenki a második szomszéd kezét fogja a közvetlen szomszéd háta mögött, annak dereka-feneke magasságában. Egyben mindenki kifelé nekidől a mögötte levő kezeknek. A kézfogás szimmetrikus, két módja van, de mindenképp azonos erővel veszik fel az erőt. Az egyik esetben a négy behajlított ujj fogja a másik négyet, ez jó húzókapcsolat. A másik módnál egymás csuklóját fogják marékra; ekkor bár a két kéz párhuzamosan dolgozik, kettős erő hat, ami jó, de a csuklónál ez csúszóerő szerű fogás (bár a kézfej kiszélesedése segít a kicsúszás ellen), ami kevésbé jó, tehát a két tartásmód összességében hasonló erősségű. Ezeknél a gyorsan forgó kiskörös táncoknál ez a kézfogás tökéletesen felveszi a nagyobb, a táncosokra kifelé ható, a kezekre vonatkozó húzóerőt. A nyújtott kezek is jól veszik fel a húzóerőt. (Míg a kezes fogásnál a behajlított kezek nyilván kevésbé.)
Páros számú táncosnál (négyen csak ügyes táncosoknak ajánlott a tánc, hat fő az ideális) valójában két független, összefonódott kör alakul ki. Páratlan táncosnál Möbius-szalaghoz hasonlóan csak két kör után ér vissza az erő, a kézfogás az indítójához. Ha csak a második táncosokat nézzük, a kezek egyszeresen kötik össze őket, a közbefonódó táncosok révén mégis kétszeres erő halad a kezeken két szomszéd között.